DX expedícia na Menorcu EU-004

Pod pojmom DX expedícia si väčšina predstaví hromadu antén, zariadení a operátorov na nejakom pustom ostrove robiacich tisícky spojení. Ako však vyzerá taká expedícia v podaní jedného operátora s priemerným zariadením do tuctovej oblasti?

Carl Mason GW0VSW a jeho expedícia je práve takýmto príkladom. Toto leto v rámci vytúženej dovolenke na týždeň navštívil druhý najväčší ostrov Baleárov. Menorca sa nachádza 225 km JV od Barcelony, od západu na východ má 53 km a od severu na juh 23 km. Má približne 220 km pobrežia s nádhernými plážami. Najvšší vrch sa nazýva Monte Toro a má 358 metrov. Najznámejšou pamiatkou je katedrála v Ciutadele, ale na ostrove zanechali stopy Rimania, Byzantínci a Britskí a Španielski kolonizátori.

Port de Mao Bol som veľmi rád, keď som dostal dovolenku. Spolu s rodinou sme využili last-minute zájazd a cez prázdniny sme sa na týždeň vydali na Menorcu. Z Cardiffu na medzinárodné letisko Mao na Menrce sme leteli asi dve a pol hodiny. Naša destinácia Playa del Fornells na severe ostrova bola vzdialená iba 30 minút autom. Podľa brožúrky sme mali dobrú predstavu o ubytovaní a ľahko sme ho aj našli. Dokonca nebol problém ani s umiestnením antény!

Týždeň nie je dlhá doba, preto som bol pri rádiu iba skoro ráno, kým ostatní spali, alebo neskoro večer. Z predošlých dovoleniek na Zakhyntose EU-052 a Tenerife AF-004 som mal zariadenia QRP Plus, tuner MFJ-971, polovičnú G5RV a batérie. Tentokrát som použil IC-706 a pulzný zdroj SEC-1223. Tranceiver dával možnosť zvoliť si výkon, akým chcem pracovať – od QRP po QRO v závislosti na podmienkach šírenia. Výbavu uzatváral malý kľúč Mk8.

Zostávalo už len natiahnuť anténu. Vhodný strom však v blízkosti nebol, no poprosil som partiu z proťajšieho bloku, či by som nemohol jeden koniec uchytiť o ich balkón. Polovičná G5RV tak mala jeden koniec vo výške asi 6 metrov a pod 45-stupňovým uhlom klesala ponad cestičku k okienku nášho bungalowu. Po stlačení vypínača som mohol konečne vyť QRV!

Podmienky na 14 MHz boli dobré a tak som prvé QSO urobil práve tu. Prvýkrát sa EA6/GW0VSW dostala do éteru so 70 wattmi na druhý deň o 15.34 UTC. Na CQ odpovedal Ian VE2DOH z Beacosfieldu pri Montreale s výborným signálom za 599. Bol som rád, že ma zavolal, pretože sme sa stretli na pásme už viackrát. Môj report bol tiež 599, čo znamenalo, že anténa funguje dobre.

Nasledoval malý pile-up DL, LZ, OK, ON a UA staníc. Za dve hodiny som tranceiver vypol a išiel na večeru. V očakávaní ďalších spojení som nastavil budík a išiel spať. Po raňajšej káve som o 5.13 UTC začal dávať CQ. Niektoré signály, zvlášť z USA boli v enormnej sile. Do logu sa dostal aj Mat N2FOC z New Yorku a Alf SM7ENF Z Boru, či Ken VK3BXN.

Výborné podmienky ma nadchli, znížil som výkon na 5W a preladil na 14,060 MHz. Prvou QRP stanicou bol Vitas LY2FE, ktorý pracoval s tranceivrom K2 do LW antény iba s 2W. Vymenili sme si reporty 579. Ďalšou stanicou bol Jack W7CNL z Idaha, pre ktorého bola EA6 novou 2xQRP zemou. Aj pri silnom QSB a QRM sme si vymenili reporty 439 ešte kým sa stratil v šume.

IC-706 s CW filtrom sa osvedčila. G5RV fungovala výborne, až kým…. kým som nenašiel po dni strávenom na pláži odkaz od hotelového manažéra, aby som odstránil drôt nad cestičkou. Opäť raz prišla záchrana v podobe izieb nad nami. Jeden koniec som uchytil u nich, druhý išiel do záhradky. Vznikla tak L-anténa. Ach, čo všetko G5RV zvádne!

blank Takto mohla moja prevádzka pokračovať. Na 18 MHz som však mal rušenie za 599+ a tak som skúsil 10 MHz. Najvzdialenejším DX-om bol John ZL1ALA z Nového Zélandu. Používal 100W a LW anténu, pričom dostal 579. George ZL4SEA z Hamdenu dostal 549. Na štyridsiatke boli žiaľ zlé podmienky a len málo staníc odpovedalo na moje CQ. Jedným z nich bol Bob F9OQ z Mareille a Stanley EA6ZY, obaja za 599.

Dni sme trávili na pláži vychutnávajúc slnečné lúče, či vození sa v kanoe. Jeden deň som si požičal auto a išli sme na obhliadku ostrova. Prešli sme množstvo maličkých dediniek, boli v najvyššie položenej dedine vo výške 150 metrov nad morom, či zhliadli nespočetne veľa historických pamiatok. Zapôsobil na mňa maják na myse De Cavalleria, aj keď bolo nutné prejsť niekoľko kilometrov veľmi zlej cesty.

Počasie bolo celý čas fantastické. Spolu s dobrým jedlom a vínom nám bolo smutno, že sa dovolenka končí. Bol to výborný relax a tak sa nám tu páčilo, že Menorcu určite ešte navštívime. Za týždeň som urobil 118 QSO na piatich pásmach do 28 zemí DXCC. Bolo potešiteľné, ak mi niekto povedal, že som mu dal novú zem či IOT-u. Po návrate domov ma už čakali prvé direkty. Ktovie kam pôjdeme na ďalšiu dovolenku? Jedna vec je však istá – určite si so sebou vezmem rádio!