Domov › Diskusné Fóra › CQ HAMRADIO fórum › Krátke vlny › antena typu screwdriver
- Toto téma obsahuje 11 odpovedí, 1 hlas, a bola naposledny upravená pred 12 years, 7 months od Anonymný.
-
AutorPríspevky
-
AnonymnýNávštevník
Zdravim vsetkych!
Mam otazku, na prakticke skusenosti z konstrukciou anteny typu screwdriver.
Privitam akukolvek inspiraciu z domacej produkcie.
Najma by ma zaujimalo, konkretne riesenie napajacieho transformatora, pripadne nejake zaujimave mech. riesenie.
Tiez vypinanie v koncovych polohach.eventualne jej pouzivani v praxi.
Oprasujem svoj stary projekt, lezi mi to nedokoncene uz 3 roky v garazi.Dik moc
AnonymnýNávštevníkKurnik 126 x pozrete a len traja hlasovali.
Sak tam napiste ze to nepoznate, nehambite sa!Kruto rozmyslam nad nejakym clankom o tej antene aj ked z otvorenym koncom, pretoze zostala nedokoncena.
Mozno to niekoho inspiruje k nejakej dokoncenej verziiNechcem propagovat nejake americke nezmysly, alebo fatalne omyly pri konstrukcii anten.
Ta antena z plynulym nastavenim ma v sebe potencial, najma pre mobilnu prevadzku, pretoze plynule nastavenie dava moznost (aspon mizivu) ze to dialkove nastavenie umozni aspon ciastocne optimalne naladenie , uz aj tak stratoveho extremne skrateneho ziarica.AnonymnýNávštevníkKruto rozmyslam nad nejakym clankom o tej antene aj ked z otvorenym koncom, pretoze zostala nedokoncena.
Mozno to niekoho inspiruje k nejakej dokoncenej verziiNezostan pri rozmyslani, urcite nieco spis, aj keby to bola len galeria s fotkami + nejake komentare. 🙂
Ja ososbne som sa pozeral na ATAS-120, ked som rozmyslal nad antenou na auto. Kazdopadne urcovanie cien HAM veci je vcelku zaujimave, a cena 350dolarov ma odradila. (kus trubky 20korun, kus medeneho drotu 20korun, motorcek 20korun, cena hotovej anteny ~10000korun, ale to je na trosku inu diskusiu)
Nakoniec som sa dostal k CR8900 quad band antene, a quad band radiu do auta.
Problem so srobovakom je, ze nevydrzi dlhsie ako sezonu, pokial ho clovek neschovava pred dazdom. Na internete sa daju najst fotky, kde ludom zoxidovala elektronika vovnutri anteny.
Trochu inspiracie k technickej realizacii:
http://kb5wia.blogspot.com/2009/12/atas-120a-disassembly.html
http://www.radcomms.net/ATAS120.htmlNasiel som tiez jednu amatersky vyrobenu antenu:
http://www.pi4asv.nl/techniek/antennes/screwdriver.html
Celkom zaujimavo riesenia – PVC trubka nazavitovana, a elektricky srobovak na pohon. Trosku sa mi nepaci riesenie „zberaca“ na ten cievke. Vyzera to na celkom lacne riesenie pre portable prevadzku.AnonymnýNávštevníkNuz ja som sa stym boril, ale nebolo to take lacne…
Zacal som motorom, klasicky sroubovak na akku nieje moc dobry, motor je na male napatie.
Aby na zaciatku sa rozbehol, potrebuje impulz, potom relativne velky prud.
Ako najjednoduchsie riesenie mi vysiel ako obmedzovaci obvod ziarovka 21W 12V.
Ale aj tak v dojazdoch to ma velku silu.
Malo to tendenciu nezastavit a otacat celou cievkou.
Ma to vysoku spotrebu cez 1,5AZavitova spindla..
To je tema na roman.
Na klasicku PVC odpadovu ruru som skusal zapich na sustruhu zo stupanim 2mm/zavit.
Nastaly problemy z upnutim v sustruhu. Nakolko som nemal material na trn, ktory by to vystuzil zvnutra, musel som si vyrobit odvalovaciu lunetu, ukotvenu na suport sustruhu ..
Nakoniec mi pri skuskach vyhoreli niektore zavity, pretoze PVC nieje dost dobry VF material.
Celu torturu som opakoval z PPR rurou 50mm na vodu, ta je zas dost makka a velmi problematicky sa upina, material pri sustruzeni tecie..Nakoniec som skoncil na probleme, ako vyrobit vonkajsie teleskopicky zasuvatelne ochranne obalove rury.
Na motorizaciu skusam zohnat nejake vhodnejsie motory, ako zo sroubovakov, teda prevodovane motory pre priemyselnu automatizaciu.
Stoja vsak nekrestanske peniaze.
Jeden som dostal, ale ma rychlost otacania 3 ot/ mina to je malo ( velmi pomale ladenie)
Aspon viem ze, ze optimum je okolo 30-80ot/min.Dalsi problem nastal pri prisposobovani, vhodny balun som nenasiel, ani zatial nevyrobil.
Vysledna impedancia tej „cievky“ je okolo 10R pri 80m pasme a 90R pri 10m pasme.. Cievka fi50mm 65zav, 130mm ziaric 1,9m
Zatial to mam rozobrate a nepouzite, odlozene na neskor.
Este nehladam dovody ze to nejde, len zbieram inspiraciu.
Zaujimaju ma aj nazory ostatnych.AnonymnýNávštevníkOsobne používam ATAS 120, v minulosti spojenú s YAESU FT 100D, teraz som si dokúpil interfejs z ATAS 100 a funguje to bezvadne s každým rádiom, ale nefunguje to v automatickom režime – to podporujú len 4 rádiá od YAESU (FT 100, 847,857,897) ale elektrické vysúvanie a zasúvanie funguje, trba sledovať SWR, jediné, čo ma mrzí, že to nevie 80m, ale to už by bolo asi veľa na taký krátky žiarič. Aby som nezabudol, interfejs pracuje na 13,8 V a napájanie samotneho mechanizmu už ide ďalej len po koaxe.
AnonymnýNávštevníkOtazka moja znie inak.
Ako je ovladana ta ATAS 100 z tou Yaesu?
Ide to po koax kabli?
alebo to ma zvlast ovladaci kabel ta antena??V menu Yaesu ( napriklad ja mam FT 857) je v menu funkcia tune.
Ale netusim co je vysledkom tej funkcie.Antenu som chcel ovladat klasicky krizovacim prepinacom z pomocnym rele na ovladanie vstupu „key“ a zaroven znizenim vykonu cez pomocny pin na napajacom konektore.
Rovnakym sposobom ovladam na dialku aj „nekompatibilny“ tuner LDG Z 100.Inak uz som sa asi stal majitelom anteny tarheel 200 II z e-bay, takze ak dojde k nejakej vyrobe, bude to uz lahsie vdaka „priemyselnej spionazi“ .
Chcel by som vsak tu antenu ovladat cez menu stanice rovnako ako to ide na ATAS-ke neviem vsak ako na to.
AnonymnýNávštevníkPre Yaesu ATAS 100 zasielam link:
http://www.qsl.net/k5lxp/projects/ATAS100/ATASControl.html
Popis a diagram, co k tomu patri, jednoduche, lacne riesenie cez ovladaciu skrinku .Vlastnim tiez Yaesu FT-857D pre mobilne vysielanie.
Mal som pochybnosti o ATAS 120A preto som ju nekupil, po dlhom case pouzivania VK amateri hovoria o korozii vo vnutri, je tam tiez microprocessor jednotka, citliva na vlhkost a prach. Cena je prehnana.
Tato antena bola dizajnovana pre tento TCVR s funkciou TUNE. Pouziva sa tam CAT cable.
Kupil som si Alpine antenna, je robustna a velmi kvalitna antena :
500 Watts ( meranie sa dodava s Ant. SWR 1.1 – 1.5 )
6-80 Meters
Motorizovany; 12 volt ( max 3 A )
Nema ziadny interface, whip antena sa nedodava musis si ju zabezpecit- mam BuddiPole 2M whip schopny absorbovat sok , spinanie je cez 2 spinace “ Up-Down „73 , Mark VK3HAI
AnonymnýNávštevníkZdravim, mne ide o presny opak.
Ale ako voditko je to vynikajuci material.
Potrebujem zistit ako riadit iny typ anteny, ako je ATAS pomocou TRX.
Mam tuna polodokoncenu antenu typu screwdriver, ale to je zatial este v nedohladne. Ma to viac problemov, nez len mechanika.
Mam aj rozlamanu ATAS-ku, ale elektroniku som identifikoval ako nejake analogove cudo, z operacnym zosilovacom, ktore nejako pomocou (asi) dekekcie jednosmernej zlozky napatia na koaxialnom kabli pusta motorovy posun hore a dolu( putovala ku mne dlho, chyba motor a par veci, ale na spionaz dobre)
Je to ale v zalostnom stave skorodovane a vyoxidovane, napriek mojim hadam dost dobrym znalostiam som to nedokazal rozlusknut.Premyslam ako sa stym poratat v predstihu, pokial viem, tak Tarheel pouziva 6V motory a elektronika ma, ako zdroj prudu ziarovku na reverzacnom prepinaci.
Tuho spekulujem, ako rozhybat tu antenu, aby sa dala ovladat pomocou menu v TRX 857/897 funkciou „TUNE“
Netrvam vsak uplne na napajani zdruzenom z koax. kablom, to by som uz chcel asi vela, ale chcel by som riadit tu antenu cez TRX.
Jasom totiz nevedel, ze ta ATAS-ka mala vstup len cez PL konektor.
Mne sa furt zdalo, ze vstup pre ovladanie islo mimo VF.
Proste z toho pyre sa to nedalo urcit.
Treaz som zas mudrejsi.
Ono toho moc na nete nieje, Vertex mlci ako hrob, malo amaterov sa stym zaoberali tak, ako tvoj link.
Vatsina pripojila a frci to, neriesia.
Ty co riesia, daju reverzny prepinac, ziarovku na tarheel a pod. a tiez neriesia ovladanie priamo z TRX
Diamond dodava kontroler, alebo len prepinac, ale nikde o tom nieje zmienky. ( prilis nove) je to autonomne na pouzitom TRX nezalezi.Dakujem moc za inspiraciu a ten napajaci pomer napati mi dava sancu, ze to asi bude mozne rozchodit, ak sa trocha stym pohram.
Ak som spravne pochopil.
Z TRX FT 857/897 leze na vystupnom „HF“ konektore v pripade zapnutia funkcie TUNE js napatie a stanica caka na SWR optimum pri zaklucovani na trvalu nosnu pri znizenom vykone
Podla vysky napatia +8V a +5V elektronika urci pohyb motora hore a dole.AnonymnýNávštevníkJe to naozaj tak.
Plosny spoj z tej ATAS-ky obsahuje nasledovne suciastky:Operacny zosilnovac
Driver Kontroler
Stabilizator napatia
Tranzistor ako prudovy zdroj motora
A nejake ostatne zbytocnosti
Chyba mi druhy kus Plsneho spoja kde je Jednosmerna odbocka od VF kabla ( cievka kondik)Driver kontroler je predhistoricky typ motoroveho kontrolera, urceneho povodne pre magnetofony, walkmany, ale najma zaznamniky z jednoduchou mechanikou vyuzivajucou jeden motor.
Ma schopnosti reverzacie na pokyn vst. pozicii, Prudovu kontrolu a myslim aj feedback otacok na zaklade impulzov z komutatora.
(feedback nieje v aplikacii ATAS vyuzita)
V sucasnej dobe sa nevyraba ani nahrada je to nejaka seria, ktora bola osadzana este v 90 rokoch v prevedeni SMD v odkazovacoch typ. serii panasonicOstatne je bezne.
Motorovy pohon nesmie odoberat vyssi prud, ako 900mA , potom vypina prudova slucka v radiostanici chraniaca zdroj vystupu cez HF konektor .
Prudovy/ napatovy dvojstavovy zdroj vystupu js. napatia je riadeny len v pripade zapnutia menu TUNE-ATAS.
Ak je na vystupe zapojeny obvod anteny, ktory ma galvanicky skratovany system, prudova slucka vypne automaticky a do VF konektora nepusti vyssi prud.
Velmi tazko sa to meria a laboruje, pretoze pri pripojeni umelej zataze z odbockou pre JS zlozku trva len okamih vystupne napatie na prudovej slucke, pretoze VF detekcia SWR vyhodnoti v rezime ATAS SWR ako vyhovujuce a o ladenie sa dalej nepokusa.
Pri prepnuti pasma sa na chvilku objavi vzdy kratky impulz.
Zataz som musel prepojit cez manualny tuner a patricne ju rozladit, aby radiostanica dala pokyn na „ladenie“.Nakolko radiostanica neskuma „resonancnu“ freq. anteny, tak pri ladeni prechadza celym moznym rozsahom ladiacej skaly anteny. ( najprv skracuje a potom predlzuje)
Ladenie zastavuje na najnizssom moznom SWR dosiahnutom pre ladenie.Je to taka malo, alebo menej znama funkcia stanic FT 857/897, da sa vyuzit pre riadenie motorovych dialkovo ladenych anten, aj napriklad typu Mini LOOP a pod.
Taktiez sa da pouzit napajanie tohoto motoroveho ovladania cez pripojeny VF kabel, pokial motor neprekracuje max. prudovy odber pre radiostanicu.
Najjednoduchsie pre takyto ucel je pouzit LOOP antenu z motorovym ladenim split kondenzatorom, kde motor staci odbocit VF-js odbockou, a moze tocit condom stale dokola, bez akej kolvek elektroniky.
Krasny den, po mojej bastliarskej noci prajem vsetkym a vela uspechov tym, co by nejak prakticky vyuzili tuto funkciu v buducnosti.
Ak sa to podari, vyziada si to obsiahlejsi clanok, moznosti su obrovske.AnonymnýNávštevníkNeviem ci to niekoho napadlo, ale existuje aj „servisny manual“ k atas 120 antene. Stiahnut sa da napriklad tu:
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/26918/Yaesu_ATAS-120.html
Manual obsahuje zapojenie toho „analogoveho cuda“ a „exploded“ diagram anteny.
Ta doska je relativne jednoducha: nejaka prudova ochrana + 7805 na napajanie + 2 operacne zosilovace ako detektor napatia (hore/dole).Datasheet k Q1006 sa da zohnat napriklad aj tu:
http://www.datasheetarchive.com/BA6285FS-E2-datasheet.htmlAnonymnýNávštevníkZdravim, ja som hladal tie motorove kontrolery tu.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/427506/ROHM/BA6285FS.htmlTyp E2 je supodobny so vsetkymi co su uvedene v datasheete, len este nebol vyrabany ako RoHs ( Bez olova)
Ta schema je fajn, aj ten rozborkovy plan, ale nieje tam nikde ani naznak tej VF odbocky.
Povodne to bola mala toroidna cievka a 1-5nF ?? cond ktory oddeloval VF cast signalu od JS napatia.
Jeto kdesi v tej pate, ktoru nastastie nemam, pretoze by sa vsetko zjednodusilo.
Vsetko by fungovalo snad aj bez tej odbocky, ktora nieje v tom pdf-ku, ale vsetko VF napatie by niesol cond C1001 ( vid schema).Ale schema je na svete, suciastky jasne, tak treba replikovat.
Dalsia otazka je, ako sa da „unlocknut- overlocknut “ v menu 897/857 zakazane ladenie mimo pasma 40-10m, pretoze v pasmach 80 a 6m by ina antena pracovala rada, ale je to osetrene tak, ze sa rozsvieti napis ( po zadani v menu krok 85- ATAS ( moznosti HF, HF+6m, ALL) najprv ikona „INIT“ ( inicializacia prvku pripojenej atas anteny) a nasledne v rozsahoch 160m, 80m je vysvietena ikonka „atas“ malym a nieje mozne ani tlacitkom Up, Down pracovat z napatiami na motorovy posun pre tu antenu mimo pasma povodnej anteny ATAS 100, 120.
AnonymnýNávštevníkTAk som sa stal cerstvym majitelom anteny Tarheel, skusenosti a mozne variacie a vylepsenia sem pridam, az budem mat nejake skusenosti z prevadzkou.
Zda sa, ze replikacia celeho systemu anteny je mozna aj amatersky, chybalo mi niekolko konstrukcnych detailov.
Podla vsetkeho bude nutna ista davka odvahy na jej rozobratie ale tie chvile nastanu az v zime.
Musim v prvom rade vyrobit nejaky drziak, uchytenie na auto, mozno raz aj motorku, zatial budem vdacny, ak sa mi podari rozchodit na moje prechodne QTH.
Doska replikovana na riadenie z atas funguje, ale samotna stanica mimo pasem vybranych pre povodnu ATAS-ku nepusta riadiace napatie.
Toto vidim ako najvatsi handicap, pretoze dialkove napajanie a riadenie po jednom koax. kabli z VF, vytvorene Vertexom pre kombinaciu ATAS/FT857,897 nieje urcne na ine aplikacie, co je skoda.
Zatial teda budem pouzivat dodany elektromechnicky kontroler tarheel, najma pre zjednodusenie na zaciatku mojej prevadzky.O antenach Tarheel je skoda pisat.
Je to velmi kvalitna a konstrukcne dost dobre vydarena antena za relativne malo penazi. Pokial ju mate, je lahsie replikovat nejaku vlastnu koncepciu podobneho systemu.
Ci bude aj fungovat na moj zamyslany zamer je otazka.
Otazka je, ci to stoji za namahu, pretoze napriklad na e-bay sa da zohnat aj z postovnym nova za 300$, pouzite aj za 50$.Inak kedysi som drzal v rukach aj ine anteny podobneho systemu, ale podomacky boli prakticky nereplikovatelne ( Q-MAC, Codan) urcene na system pouzi-zahod a pretoze sa jedna o military, tak bud nezaplatitelne, alebo nezohnatelne.
-
AutorPríspevky