Elektronické nákupy rádioamatérskych zariadení cez Internet.
Rozmach internetu a elektronických služieb zasiahol v celej šírke aj nás, rádioamatérov. Rôzne zariadenia, antény, zdroje, meracie prístroje, stavebnice, to všetko ponúkajú predajcovia ham techniky po celom svete za zvyčajne výrazne nižšie ceny, a to vrátane dopravy, ako domáci predajcovia, či predajcovia z okolitých štátov. Rozhodol som sa preto ponúknuť tým, ktorí nad objednaním tovaru (a to nie len rádioamatérskeho) v zahraničí premýšľajú, zopár rád, ako na to, aké sú aspekty, riziká a úskalia pri takýchto nákupoch.
Bezpečnosť
Väčšina z nás má najväčšie obavy o bezpečnosť svojich peňazí na účte. Preto sa mnohí ani do elektronických nákupov nepúšťajú. Ako to je vlastne s bezpečnosťou?
Začnem bezpečnosťou, týkajúcou sa samotnej finančnej transakcie. Pri elektronických nákupoch sú tri najpoužívanejšie možnosti platby:
1. platba kartou
Túto platbu ja osobne neodporúčam. Princíp platby spočíva v tom, že po objednaní tovaru cez internetový formulár vypíše kupujúci všetky údaje o svojej platobnej karte, hlavne expiráciu, číslo karty a bezpečnostný kód (pozor, nie PIN karty!!!), ktorý býva dvoj, troj alebo štvormiestne číslo, zvyčajne vytlačené na zadnej strane karty. S týmito údajmi je ktokoľvek, kto ich vlastní, schopný stiahnuť akúkoľvek sumu z karty. Ja vidím problém v tom, že ak pošlem tieto údaje viacerým obchodníkom, vždy vzniká riziko, či ich niektorý z nich „neposunie“ do nejakej databázy, či kriminálnej skupine, zaoberajúcej sa „čistením“ účtov. K úniku môže dôjsť aj nechtiac, krádežou dát, či PC obchodníka. Navyše pri nákupoch nikdy nemáme záruku serióznosti obchodníka. Tento spôsob platby je obvyklý najmä u amerických obchodníkov. Ja v obchodoch, ktoré používajú iba tento druh platby, nenakupujem.
2. platba prevodom na účet predajcu
Takýto druh platby je zrejme najbezpečnejší. Jeho výhoda je v tom, že neposkytujeme žiadne citlivé údaje o svojom účte a platíme výlučne iba tú sumu, ktorú zadáme. Nevýhody sú dve: prvá je, že trvá pomerne dlhý čas, pokiaľ sa naše peniaze objavia na účte predajcu (približne 3-10 dní a zvyčajne predajca nič nepošle, pokiaľ tie peniaze na účte nemá) a druhá, že možnosť lacného prevodu peňazí (rádovo do 0,5 €) medzi bankami je iba pri nákupoch v rámci Eurozóny, teda iba tam, kde používajú menu Euro. Všade inde, teda aj platba napr. do OK, je prevod nehorázne drahý.
3. platba cez PayPal
Zrejme najobľúbenejší spôsob platby do zahraničia. Pri tejto platbe musíme byť zaregistrovaní v systéme PayPal, kde poskytneme tak isto, ako pri platbe kartou, všetky údaje o svojej platobnej karte systému PayPal.
Nenašiel som doteraz žiadne informácie o tom, že by bol niekedy tento systém nejako zneužitý (a dúfam, že sa tak ani nestane). PayPal má obrovské množstvo klientov práve kvôli bezpečnosti platieb. Navyše je možnosť v prípade, že nie sme schopní sa s predajcom dohodnúť na riešení našej nespokojnosti s nákupom, do istého času požiadať PayPal o vrátenie peňazí. Je to komplikované, ale šanca tu je. Najkrajšia vlastnosť platby cez PayPal je však v tom, že nech platíte kamkoľvek na svete v akejkoľvek mene, vždy vám vaša banka strhne za prevod peňazí iba symbolický poplatok. Prevod na Libry, HongKongské či Austrálske doláre vás tiež vôbec nezaujíma. A doteraz som bol vždy spokojný aj s kurzom, ktorým mi menili Eurá na príslušnú menu.
Takže: ak sa s nákupom neponáhľate, predajca to umožňuje a kupujete v Eurozóne, plaťte radšej prevodom cez účet. V ostatných prípadoch použite platbu PayPal. Platbu kartou neodporúčam.
K bezpečnosti sa vzťahuje aj problém, na ktorý veľa ľudí v súvislosti s elektronickým bankovníctvom rado zabúda. Tým je otázka dôvernosti našich dát v počítačoch, na ktorých nákupy cez internet a vôbec elektronické bankové operácie prevádzame. Tu totiž hrozí skryté nebezpečenstvo, ktoré je veľmi reálne. Obrovské možnosti infekcie nášho počítača rôznymi trójskymi koňmi a spyware vytvárajú predpoklad k zneužitiu našich údajov. Nikoho nezaujímajú vaše dokumenty, schémy, návody na antény… Ak ale zadávate do nakazeného PC údaje o vašej platobnej karte, či prístupové údaje k vášmu účtu, je to už iné kafé! Nikdy sa už nedozviete, kam vaše peniažky odišli a kto si ich užíva! Samozrejme, tento čierny scenár sa naplní, iba ak ste nezodpovedný užívateľ PC a nepoužívate vhodný antivírový program, nepoužívate program proti spyware, navštevujete stránky od výmyslu sveta (a najnebezpečnejšie sú práve tie, ktoré sú najpikantnejšie!), kliknete na hociaký odkaz, spustíte hociaký program, otvoríte email aj od odosielateľa, o ktorom ste v živote nepočuli… S temer istotou môžem tvrdiť, že skoro v každom „liečive“ pre programy, skoro v každom jazykovom balíčku, skoro v každom programe, ktorý „už“ nie je treba registrovať, sa nachádza nejaký spyware, či keylogger – program, snímajúci vašu činnosť na klávesnici , ktorý dokáže zvyčajne vyfiltrovať záujmové dáta a odoslať ich tvorcovi.
Ak nemáte istotu, že váš počítač je „čistý“, radšej na bankové operácie zabudnite! Úplnú istotu, samozrejme, nemôže mať nikto, ale vy sami viete najlepšie, v akom stave je váš PC. Tak isto, nikdy nepoužívajte na takéto peňažné akcie cudzie počítače (v kaviarňach, u známych, na pracovisku), u ktorých neviete, čo všetko v nich číha na vaše údaje. Nebezpečný je aj počítač, ktorý je síce „váš“, ale ktorý používa aj manželka a vaše tri deti na ňom každý deň nainštalujú novú hru od kamarátov atď.
Nechcem, aby to vyzeralo, že mám paranoju z počítačových nákaz. Chcem iba, aby ste dobre zvážili toto zrejme najväčšie nebezpečenstvo, súvisiace s elektronickými nákupmi na internete.
Doprava
Dopravcovia si za dopravu dajú dobre zaplatiť. Sú síce aj takí predajcovia, ktorí majú už dopravné zakalkulované v cene, ale je ich málo. Problém býva v tom, že nie vždy sa nám hneď podarí dopátrať, koľko vlastne za dopravu zaplatíme. Niektorí predajcovia majú na stránke pri nákupnom košíku kalkulátor, niektorých musíme pred nákupom kontaktovať emailom, kedy nám v odpovedi oznámia výšku dopravného. V každom prípade však s pomerne vysokým dopravným musíme počítať. Podľa mojich skúseností za cca 2 kg balíček platíme z okolitých štátov od 10 do 30 Eur, z Anglicka cca 40-50 Eur, z USA to môže byť 30 Eur ale aj 70-80 Eur. Výška dopravného závisí aj od toho, či si dáme zásielku poistiť (pri nákupe to zvyčajne predajcovia umožňujú) a tiež od druhu prepravcu. Najlacnejšia je klasická pošta, špecializovaní dopravcovia typu DHL, TNT, UPS atď sú výrazne drahší. Tu tiež musím spomenúť bezpečnosť dopravy. Podľa internetových diskusií sa stráca pri klasickej pošte veľké množstvo zásielok, a to, bohužiaľ, aj na Slovensku. Podľa podacieho čísla sa síce dá zistiť, že zásielka sa dostala na naše územie, ale stáva sa, že tu stopa končí a nikto vám už nikdy nevypátra, kde skončila. Ak ste ju nemali poistenú, máte smolu… Doprava špecializovaným dopravcom je proti tomu ozaj bezpečná a aj asi o polovicu rýchlejšia. Zásielku vám doručia po telefonickom avíze až do domu, je to ozaj pohodlný a bezpečný spôsob dopravy. Preto ak kupujete drahšie zariadenie, buď si dajte prepravu riadne poistiť, alebo nástojte na predajcovi, aby zásielku poslal špecializovaným dopravcom. Pri drobných nákupoch, keď vás prípadná strata zásielky „nepoloží“, použite klasickú poštu.
Clo a DPH
Podľa údajov zo stránky Slovenskej pošty, zásielky z krajín EÚ nepodliehajú colnému konaniu. Zásielky z ostatných krajín sa na colné konanie nepredkladajú, ak obsahujú tovar obchodného charakteru, ktorý nepodlieha dovoznej platbe a zákazom a obmedzeniam a ktorého úhrnná hodnota nepresahuje 22 EUR na jednu zásielku s výnimkou alkoholických nápojov, toaletných vôd, tabaku a tabakových výrobkov. Ak je hodnota medzi 22 a 150 Eur, zásielka nebude síce vyclená, ale pri colnom konaní vám na ňu vyrúbia DPH. Preto je treba pri akomkoľvek spôsobe platby uchovať doklady o platbe, aby sme colnému úradu vedeli vydokladovať cenu objednaného tovaru a z nej nám potom určia výšku DPH. Pri zásielke nad 150 Eur bude tovar aj clený, aj cena navýšená o DPH… Hnusný svet!
A úplne najhoršia situácia nastane, keď zariadenie, ktoré kupujete, nemá certifikát CE. Vtedy putuje balík obratom späť k predajcovi!
Reklamácie
Ak sme kúpili niečo zo zahraničia, a to najmä vzdialeného, a nedajbože sme zistili, že zariadenie nefunguje, alebo sa nám v priebehu záručnej doby na zariadení pokazí, je tu dosť závažný problém. Práve tento aspekt núti mnohých nakupovať drahšie zariadenia u domácich predajcov, ktorí zvyčajne opravu či výmenu zabezpečia bez problémov. Nie, že by boli zahraniční predajcovia neochotní, problém je v tom, ako pokazené zariadenie predajcovi dopraviť. Poštovné a poistné do zahraničia je na Slovensku nehorázne vysoké, ak nám navyše reklamáciu predajca z nejakého dôvodu neuzná, je celý proces ozaj drahý špás. Pred nákupom je ozaj vhodné počítať aj s možnosťou prípadného pokazenia zariadenia a treba si zrátať riziká. Ja som teraz napr. kúpil v USA zariadenie, ktoré ma aj s dopravou (zariadenie v čase, keď toto píšem ešte neprišlo, preto výšku DPH nepoznám) vyšlo 158 Eur. To isté zariadenie stojí v Rakúsku v kamennom obchode 280 Eur. Rozdiel v cene ma presvedčil, že riziko podstúpim. Ak sa mi však pokazí, mám smolu…
Manuál
Návod na zložitejšie zariadenie, ktoré sme kúpili v zahraničí, môže byť pre niekoho ťažkým orieškom. Ak sa jedná o zariadenie, ktoré sa u nás nepredáva, a my cudzie jazyky neovládame, ostane nám iba možnosť poprosiť niekoho, kto nám (zvyčajne) anglický manuál preloží. Samozrejme, nie všetci sú na manuály odkázaní! Mnohokrát sa tiež stane, že po čase sa na internete objaví slovenský či český manuál, alebo si „my dať preloženie slovíčko“ do translátora – automatického prekladacieho programu. Preklad býva hrozný, ale čo-to sa z neho dá pochopiť.
eBay
Nechcem sa veľa rozpisovať o eBay, iba pár slovami popísať, o čo sa vlastne jedná. Je totiž rozdiel nakupovať u predajcu na jeho stránke, kde má elektronický obchod a nakupovať v internetovej aukcií eBay.
eBay je vlastne internetový „trh“, kde môže hocikto ponúkať hocičo. Predáva sa tovar nový, nepoužitý, ale aj starý, funkčný, ale aj nefunkčný. Predajca stanoví základnú cenu aukcie, ktorá často býva smiešne nízka. Stanoví aj čas, dokedy aukcia trvá. Kupujúci (ktorí musia byť, samozrejme, v systéme eBay riadne zaregistrovaní) potom prihadzujú sumu, akú sú za tovar ochotní zaplatiť. Môžu prihadzovať jednorazovo – pri tovare je určené, akú najmenšiu sumu musia prihodiť. Alebo použijú automatické prihadzovanie, kedy napíšu maximálnu možnú sumu, akú sú ochotní za tovar zaplatiť. Potom automat prihadzuje za nás, až do doby, kým nás niekto svojou ponukou „neprebije“. Ak sme však ponúkli najvyššiu sumu zo všetkých záujemcov, aukciu sme vyhrali. Emailom dostaneme po ukončení aukcie potvrdenie o víťazstve a cez PayPal za tovar a dopravu(!!!) zaplatíme. Pri aukciách si treba všimnúť hlavne informáciu o tom, kam, do ktorej krajiny, či svetadielu je ochotný predávajúci tovar poslať. Je úplne zbytočné zúčastniť sa aukcie, kde je písané, že tovar posiela iba do USA, či UK. Pre nás teda platí, že nakupujeme iba v aukciách, kde je ochota poslať tovar do EU či Worldwide. O výške dopravného (a aj o statných záležitostiach) platí to isté, ako u klasických predajcov. Nezabudnite, že predajcovia na eBay bývajú nie len súkromné osoby, ale často majú na eBay ponuky aj veľkí predajcovia, hlavne z Číny.
PayPal
A konečne sa dostávame k platbám cez PayPal. Čo je to vlastne PayPal? Môžeme si to predstaviť ako nejakú internetovú bankovú inštitúciu, ktorá za poplatok sprostredkúva platobné transakcie. Pre nás ako kupujúcich je príjemnou skutočnosťou, že poplatok je účtovaný predajcovi.
Ako to funguje? Veľmi stručne: každý, kto chce používať služby PayPal, musí sa zaregistrovať. Kupujúci potom pošle cez PayPal sumu predávajúcemu tak, že PayPal si ju sám zoberie z našej platobnej karty, ktorej prístupové údaje sme PayPalu zverili. Z tejto sumy si PayPal odráta percentá za sprostredkovanie transakcie a sumu pošle predávajúcemu na účet. V prípade oprávnenej reklamácie je schopný PayPal peniaze z tohto účtu vybrať a poslať späť kupujúcemu, keď predávajúci potvrdí prijatie tovaru.
1. Platobné karty
V princípe je možné použiť akúkoľvek modernú platobnú kartu. Teda môže byť kreditná aj debetná, môže byť „obyčajná“ aj embosovaná. Dôležité je, aby bola platná, aby mala na zadnej strane 2 – 4 číselný kód a aby banka, ktorá ju vydala, umožňovala platbu cez internet. Niektoré banky toto údajne neumožňujú, alebo vás presvedčia na objednanie embosovanej karty, ktorá je, samozrejme, drahšia. Ja používam obyčajnú kartu Visa Electron, ktorú mi vydala Slovenská sporiteľňa. Ku každej platobnej debetnej karte máte nastavené tzv. limity, teda limit v dňoch celkový, pre výber hotovosti v bankomatoch, pre platbu cez POS terminály a pre nás najdôležitejší limit a to je tzv. limit pre objednávku poštou. Tento limit si môžete nastaviť sami cez internetbanking, alebo zájsť na pobočku vašej banky, kde si hneď overíte, či sú takéto platby vôbec realizovateľné. Výhodnejšie je, ak používate internetbanking, pretože potom si môžete nastaviť bezpečný nízky limit a keď potrebujete, nastavíte si limit vysoký, spravíte nákup a limit späť znížite. Nie je to síce nutné, takto cvičiť s limitmi, ale prispeje to k bezpečnosti vašich peňazí. Kreditnú kartu (teda kartu, pri ktorej si vlastne peniaze požičiavate z banky) by som na PayPal nepoužíval. Limity na kreditných kartách bývajú nastavené veľmi vysoké a keby sa ozaj čosi stalo, mohlo by to mať pre vaše financie vážne následky. Preto je bezpečnejšie používať kartu debetnú, ktorá nedovolí prečerpanie účtu ani pri nastavenom vysokom limite.
2. Registrácia na PayPal
Nebudem tu popisovať registráciu step-by-step. Registračný formulár sa čas od času mení a nechcem, aby prišlo k nejakým nedorozumeniam. Odporúčam, aby ste si zavolali pri registrácií niekoho, čo aspoň ako-tak zvláda anglický jazyk. V každom prípade si však uvedomte, že sa jedná o serióznu bankovú službu, preto registračný proces nepovažujte za hračku. Vypĺňajte ho presne a pravdivo. Chyby a nepravdivé údaje môžu priviesť do problémov iba a iba vás!
Otvorte si stránku http://www.paypal.com a v nej si zvoľte nový účet. Ponúkne vám vybrať z troch typov – bezplatný a teda vhodný je pre nás typ Personal. Všimnite si, že v adresnom riadku je už protokol https a vpravo dole na obrazovke v stavovom riadku svieti ikona zámku! Jedná sa teda o bezpečné, šifrované spojenie.
Vyplňte všetky políčka formuláru. Políčka „Optional“ a „Province“ nemusíte vypĺňať. Svoje telefónne číslo vyplňte vo formáte 00421……, teda nezadávajte +421 ale 00421 a číslo s vašou predvoľbou.
Po potvrdení tlačítkom sa dostanete do citlivého miesta: vyplňte číslo vašej karty, jej platnosť a do políčka CSC vyplňte číslo, ktoré je na zadnej strane karty. Pretože ja som sa registroval na PayPal pred viacerými rokmi, už si nepamätám, aké nasledujú obrazovky. Mal by prísť autorizačný email, kde kliknutím na linku potvrdíte, že ozaj máte záujem o zriadenie účtu.
Teraz už iba čakajte na ďalší verifikačný email. Ten môže prísť za pár minút, ale aj za 2-5 dní. Treba byť ozaj trpezlivý. V emaili vám oznámia, že karta bola verifikovaná a že z nej PayPal strhol 1,5 Eura. O peniaze neprídete, budú vám odrátané od prvej transakcie (automaticky bude požadované o 1,5 Eura menej, ako máte predpísané predajcom). Keď vám z banky príde vytlačený výpis z účtu, nájdite obrat, kde vám PayPal strhol tých 1,5 Eura. Malo by tam byť niečo ako „PayPal2345“, kde je pre vás dôležité to štvorciferné číslo. Niektoré banky toto číslo pri spracovaní „stratia“, údajne sa tak deje v Poštovej Banke, zrejme sa treba s nimi dohodnúť a predpokladám, že banka je schopná ten výpis zaistiť (aspoň jednorazovo) v kompletnej forme.
Prihláste sa teraz na PayPal, login je vaša emailová adresa a ďalej zadáte heslo, ktoré ste určite nezabudli. Nájdete vo svojom účte políčko pre zadanie verifikačného kódu a to štvorciferné číslo tam zadáte. Tým je kompletne ukončená registrácia vášho nového PayPal účtu , verifikácia vašej platobnej karty a verifikácia vášho bankového účtu. Bez zadania verifikačného kódu vás PayPal nepustí na platenie, keď dosiahnete 100 USD.
3. Platba PayPal
Pri nákupoch v elektronickom obchode si vyberiete tovar, zadáte počet kusov a tovar vložíte do košíka. Vyberáte ďalší tovar alebo idete platiť. Všímajte si, v akej mene je tovar ponúkaný. Anglická Libra má väčšiu hodnotu ako Euro a keď potom príde výpis v Eurách, môže suma, ktorú sme zaplatili, priniesť sklamanie.
Pri rozhodnutí, že idete za tovar zaplatiť, sa zvyčajne zobrazí obsah vášho košíka spolu so sumou za všetok objednaný tovar. U niektorého predajcu sa zobrazí aj poštovné, u iného je poštovné v cene tovaru, u ďalšieho treba poslať email s otázkou, koľko máte zaplatiť za dopravu.
Keď so sumou súhlasíte, zvyčajne je treba zvoliť druh dopravy, teda lacnejšiu poštu, alebo drahšiu dopravu špecializovaným dopravcom. Často sa dopravné až teraz premietne do celkovej sumy.
Následne zvolíte druh platby. Bývajú ponúknuté vyššie uvedené spôsoby. Pozor u niektorých predajcov na platbu PayPal! Napríklad anglická firma Martin Lynch&Sons pripočítava k platbe cez PayPal cca 4 percentá zo sumy za tovar, čím si vlastne nahrádza poplatok za finančnú transakciu, ktorý mu strhne PayPal! Našťastie takýchto predajcov je málo (viem iba o ML&S).
Uvedomte si, že aj keď tovar ešte nie je zaplatený, záväzná objednávka tovaru už bola predajcovi zaslaná. Ten bude čakať na platbu, ale bolo by od vás nekorektné, keby ste tovar nezaplatili alebo objednávku čím skôr nestornovali, ak o nákup záujem nemáte. Neodporúčam teda nejaké „skúšobné“ objednávky. Mohli by ste stratiť dôveru ako predajcu, tak PayPalu.
Po zvolení spôsobu platby cez PayPal vás zvyčajne stránka predajcu presmeruje na prihlasovaciu stránku PayPalu, kde sa prihlásite. Po prihlásení sa dostanete na stránku, kde máte zvyčajne vypísané čo kupujete, za akú sumu, sumu za voliteľné služby a za dopravu. Dole nájdete celkovú sumu. Na stránke môžete zmeniť aj dodaciu adresu (ak chcete, aby vám zásielka prišla napr. na adresu rodičov, alebo keď ste tovar kúpili pre kamaráta).
Teraz je na vás, aby ste klikli na oranžové tlačítko „PAY NOW“. A to je vlastne všetko! Po kliknutí sa zvyčajne vrátite na stránku „merchanta“, teda obchodníka. O niekoľko sekúnd sa obchodník dozvie, že peniaze ste uhradili a môže vám tovar pripraviť, zabaliť a odoslať. A teraz príde to mučivé 1-2 týždenné čakanie….
Po kliknutí na PAY NOW sa však peniaze hneď z vášho účtu neodošlú. Napr. v Slovenskej sporiteľni mi hneď príde SMS o výške zaplatenej sumy v Eurách, z účtu mi býva táto suma (ktorá sa niekedy líši od sumy v SMS o 1-5 Eur) strhnutá asi do 5 dní. Za ten čas mám disponibilnú výšku účtu zníženú o sumu nákupu.
V každom prípade si dobre odložte email, ktorý niekedy predajca pošle ako potvrdenie objednávky a výpis z účtu, kde je suma za tovar. Ak kupujete niečo drahšie z krajiny mimo EU, budete doklady potrebovať pre vyrúbenia DPH alebo cla. Tak isto si môžete detail nákupu pozrieť a prípadne vytlačiť na stránke svojho účtu PayPal.
Môže sa stať, že si objednáte a zaplatíte tovar a neskôr vám obchodník napíše email, že nie je schopný pre vás tento tovar zabezpečiť. Vtedy mu napíšte email, kde ho požiadate, aby vám vami poslanú sumu refundoval. Seriózny obchodník tak spraví za pár dní, peniaze cez PayPal pošle späť na váš účet, takže netratíte ani cent.
Ak by peniaze neposielal, treba do mesiaca (ale radšej skôr) kontaktovať PayPal a ten zariadi nápravu. V každom prípade treba o refundáciu požiadať písomne emailom.
Záver
Nákupy v zahraničí sú lákavé, či už kvôli cene, alebo kvôli samotnému sortimentu. Treba si však rozhodne zvážiť všetky pre a proti týmto nákupom. Ja sám som ich veľký zástanca, možno preto, lebo som bol doteraz vždy spokojný. A dúfam, že spokojný aj stále zostanem!
Týmto článkom nemám v úmysle presviedčať kohokoľvek o tom, aby nakupoval v zahraničí, alebo používal PayPal. Chcem iba poukázať na to, že nákupy cez internet nie sú žiadna „veda“.
Pretože internet je živý, môže sa veľa informácií, ktoré uvádzam, rýchlo zmeniť. Overte si pred nákupom, či sú všetky podmienky nákupu, platby, dovozu, dopravy atď také, s akými počítate vy!
Držím všetkým nakupujúcim palce, aby dobre a lacno nakúpili a tešili sa z funkčných zariadení!
Dušan om2adp
P.S.: Budem rád, keď kliknete v ankete, ktorá je hore nad týmto článkom, na odpoveď, ktorá najviac vyjadruje vaše skúsenosti s nákupom cez internet.