Uviaznutí v Americkej Samoe – K8T a K8O story

 

QSL lístok K8O (malý obrázok)QSL lístok K8T (malý obrázok)

Deväť letov. Strata batožiny. Nefunkčné zariadenia. Dymiace koncové stupne. Vitajte na “najsmoliarskejšej” expedícii 2002!

Teraz sa vrátime čas o niekoľko mesiacov späť na začiatok roka 2002. Vtedy sme dostali pozvánku od Larryho Grandyho AH8LG, ktorý nás pozýval navštíviť veľmi žiadanú zem v Európe – najmä na spodných pásmach a CW – Americkú Samou. Pozvanie sme prijali a začali sa pripravovať….
Larryho pozvánka bola pre dvoch-troch operátorov, ktorí by vysielali z jeho QTH na ostrove Tutuila (OC-045). Nedalo nám to a porozhliadali sme sa ešte po niečom inom. Zistili sme, že z ostrova Ofu (OC-077) sa seriózna aktivita datuje mnoho rokov dozadu. Takto sa zrodil nápad aktivovať oba ostrovy, každý na niekoľko dní.

Na stretnutí vo Friedrichshafene sa team (Roger DL5RBW, Markus DL9RCF a Thomas DL6OI) rozšíril na päť ľudí (Glyn GW0ANA a Doug G0WMW). Počas expedície nás navštívil Dave AH6HY a niekoľko dní s nami pobudol.

Glyn a Doug sú skúsení expedičníci, ktorí už pracovali ako ZD7K zo Svätej Heleny a ZD8K z Ascensiónu. Podporu našej expedícii poskytli mnohí sponzori – Kenwood, RSGB, CDXC, BARTG a mnohí jednotlivci z rôznych kútov sveta. Nigela G4KIU sme poprosili o vytvorenie website. Pilotmi boli John G3WGV a Fumio JE4CIL.

Rainmaker Mountain na ostrove Tutuila Existujúce vybavenie stanice AH8LG znamenalo, že na Tutuilu nemusíme brať žiadne zariadenia. Ale prečo robiť veci ľahko? Dohodli sme sa, že trojčlenné teamy budú aktivovať oba ostrovy súbežne a v polovici sa vymenia. Logistika zahŕňala prepravu ľudí a materiálu z troch krajín cez pol sveta. Žeravili sme drôty na Internet. Dvojica anglických operátorov mala doniesť tranceiver s PA zapožičaný od RSGB/IOTA, náhradné lampy, ATU a Cushcraft R-7000, koaxiály, náhlavné súpravy, tri laptopy a napájacie zdroje pre všetkých. Nemeckí účastníci expedície zabezpečili tiež jeden tranceiver, laptop, vertikálny dipól zapožičaný od Titanex-u, káble, meracie prístroje a nástroje. Dave chcel priniesť jeho tranceiver z Hawaja. Všetok materiál sa mal prvýkrát stretnúť až na mieste.

Dopravu vybavoval Doug G0WMW. Nemecký team mal pricestovať do Londýna, odkiaľ sme mali spoločne letieť do San Francisca. Nasledujúcou zastávkou mal byť Hawaii. Batožinový limit transatlantických letov dovoľuje len 35 kg na osobu v dvoch kufroch plus príručnú tašku a počítač. Limit z Hawaja na Samou je ešte menej. Mali sme šťastie, že Dave AH6HY vybavil v Hawaii Airlines zrušenie tohto limitu. Stali sa tak jednými z našich sponzorov. Iba šesť týždňov pred odletom účasť z osobných dôvodov odriekol Doug. Nasledovalo horúčkovité zháňanie náhrady. Po niekoľkých telefonických rozhovoroch sa ním stal Nigel G4KIU, náš webmaster.

Koncom októbra 2002 prišiel deň odchodu. Náklad z Anglicka sme pobalili do troch kufrov, pozdĺžneho nosiča na lyže a štyroch príručných tašiek. Lyžiarsky vak vyvolal na check-ine úsmevy (obsahoval R7000). Koľko ľudí sa asi chodí lyžovať na pacifické ostrovy? Batožina však prešla a odovzdali sme ju na dopravenie do lietadla. Na poslednú chvíľu došlo ku zmene a Roger a Markus leteli z Mníchova neskôr. Tak-tak, že stihli odlet zo San Francisca. Nezvyčajná preprava piatich Európanov na Hawaii trvala dve noci. Dava sa mal k nám pripojiť, až keď budeme na Ofu.

Po dvoch dňoch sme sa na letisku v Pago Pago konečne stretli s Davom AH8HY a jeho manželkou, Uti KS6FO. Po vysvetlení, čo obsahuje lyžiarsky vak sme za dvadsať minút došli do jeho QTH. Aj keď bola jedna hodina a prišli sme iba pred hodinou vyčerpaní, naštartovali sme laptop a K8T sa prvýkrát dostala do éteru. O siedmej hodine v ten istý deň Thomas a Nigel mali odletieť na Ofu. Na letisko prišli o trištvte na šesť, kde sa dozvedeli, že jediný let je o šiestej, čo bolo nemožné stihnúť. Ďalší mal byť na druhý deň – je však už plný. Sklamaní sa vrátili a zaľahli spať.

Asaga Inn, QTH na ostrove Ofu O 9.40 zvoní u Larryho telefón…. “Mohli by sa p.Nigel a p.Thomas dostaviť na Pago Pago k letu na Ofu o desiatej? Samoa Air mimoriadne zaradila v ten deň ešte jeden let. Nie, nie je možné aby prišli. Všetka batožina je tu, asi dvadsať minút autom. “No problem”: hovorí hlas, odletíme o 10.30, alebo kedykoľvek, keď prídu….

Dvaja zničení Európania sú bleskovo prebudení, naložíme batožinu opäť do auta a “letíme” na letisko. Tam sú usadení do osemnásť miestneho lietadla. Po uvítaním druhým pilotom im oznamujú, že ide o vyhliadkový let medzi “Tutuilou, Tau a Ofou”. V skutočnosti však prvou zastávkou je Ofu. O dvadsať minút neskôr sa usadia do auta a po krátkej jazde zastavujú pred hotelom Asaga Inn, ktorý sa stáva ich domovom na niekoľko dní. Dave, ktorý dorazil na Ofu o niekoľko dní už vyhliadol miesta pre antény, káble aj zariadenia.

Po zapnutí FT-900 však prišiel šok – prijímač je úplne nefunkčný! Žiadny šum ani praskanie. Zapájali sme Davov náhradný RIG, keď Thomas pripojil jeho RIG k PA – a vyrobil pestrofarebný dym. To bolo vážna rana osudu. Čo iné zostávalo – rozbehli sme expedíciu K8O so 100W prvým spojením K8T…

QSL K8O

Pile-up na CW aj SSB bol mohutný. Niekto ho okomentoval, že to vyzerá, akoby sme vysielali zo Severnej Kórei. O niekoľko dní Dave vylovil z pile-upu písmená “Foxtrot November” – a potom P5/4L4FN! Na Tutuile sa K8T team venoval SSB, RTTY, PSK a SSTV. Našli si čas aj na vybudovanie antén na 80 a 160 m, ktoré zanechali Larrymu. Podmienky na spodných pásmach neboli dobré, po troch preťažkých pokusoch pre EU stanice to vzdali…

Podľa dohody sa mali teamy vymeniť. Zobrali sme Larryho lineár, aby sme mohli mať dve QRO stanice. Prevádzka pokračovala, K8T robila dokonca pokusy na 6 m. Urobili však iba štyri spojenia. Čoskoro nadišiel čas návratu K8O na Tutuilu. Operátori prišli – batožina však nie. Iba s jedným letom denne nám Samoa Air nevedela dať odpoveď, čo sa stalo. Na druhý deň prišla polovička batožiny. Iba päť hodín nám zostávalo do odletu na Hawaii. K8T bolo v éteri až do poslednej minúty.

QSL K8T

Každý z nás má vlastný príbeh o tom, čo sme prežili. Počas prevádzky K8T na SSB 10 m ma zavolala školská stanica z USA, pre ktorú som bol poslednou stanicou v diplome IOTA-100. Niekoľko dní sa pokúšali o spojenie s K8O. Žiaľ, najlepšie podmienky boli neskoro v noci, alebo doobeda, kým prebiehalo vyučovanie. Vzhľadom na neobyčajnosť situácie učiteľ umiestnil RIG do triedy. Bolo pre mňa potešením pohovoriť si s nimi takmer desať minút, kým množstvo staníc čakalo na spojenie….

Ďalším pozitívom pre členov teamu boli spojenia s M3 stanicami a niekoľko vynikajúcich SSTV obrázkov z Európy. Spoločne sme urobili 27 834 spojení. QSL lístky máte už doma, alebo sú na ceste ku Vám. QSL manažérmi sú GW0ANA za spojenia K8T a AH6HY za spojenia K8O. K8 QSL bureau neprijíma ani nechce forwardovať QSL lístky, preto jedinou schodnou cestou sú obaja manažéri. Po deviatich uskutočnených letoch sa chceme poďakovať všetkým sponzorom, Larrymu a Uti na Tutuile, ako aj Asaga Inn na Ofu, kde sa o nás výborne postarali. Naša vďaka patrí aj Vám, akokoľvek dlho ste vydržali s nami, kým ste neprerazili cez pile-up.

Nigel Peacok, G4KIU

Pridaj komentár