Airplane scatter – spojenia odrazom od lietadla

Idea uskutočnenia VKV spojení odrazom od lietadla je pomerne nová technika, ktorá nie je mnohým rádioamatérom ešte vžitá. Pôvodcom myšlienky je Frank DL2ALF, ktorý tento spôsob detekoval posluchom majáka. To sa potom premietlo až do programu AirScout.

Ukážka príjmu majáka na 70cm pomocou Airplane scatter

Andrzej SO3Z napísal pre začiatočníkov veľmi dobrú prezentáciu. Samotná procedúra nadviazania spojenia je dobre popísaná na http://www.dj5ar.de/?page_id=998 . Je to obdoba meteor scatter komunikácie.

Airplane scatter sa na DX clustra označuje skratkou AS, resp. ASC. Vzhľadom na vlnovú dĺžku sa airplane scatter využíva najmä v pásmach 2m, 70cm a 23cm. Andrzej ho využíva najmä na 2m.

Airplane scatter

V princípe sa signál od lietadla odráža podobne akoby to bola troposferická vrstva. Odrazy trvajú zväčša okolo jednej minúty, no nie je vylúčené aj spojenie na dobu cez 10 minút pokiaľ trasa lietadla kopíruje líniu medzi oboma stanicami. Podarili sa mu spojenia aj so stanicami s 50W a 5el. yagi anténami na vzdialenosť 650 kilometrov. Čím je lietadlo väčšie, tým lepšie odrazy. Čím čistejší horizont u oboch staníc v danom smere a antény čím vyššie, tým je možná väčšia dĺžka spojení.

Prezentáciu o airplane scatter-i v angličtine spracoval Henning DF9IC http://www.df9ic.de/doc/2006/sletten_2006/sletten06_airplane_reflection.ppt

Niekoľko nahrávok airplane scatter

1. odraz od lietadla letiaceho v línii medzi stanicami, SA6AIN, SM6UQL, SK6QA, SA6AFQ, SA6CBY (50W + 5el)

2. SM6VKC 753km

3. V SPAC (obdoba VKV PA) máva SO3Z pravidelne spojenia s DF9IC 697km a OZ3Z 588km (1) http://so3z.com/records/spac-2014-02/OZ3Z-JO45UM-588km-airplane-scatter.ogg

4. 2.subregionálne preteky 2014 – 144MHz SK6QA, SM6BFE, OZ3Z, S50G, HA8V, OM8AND, OE6HBF

AirScout DL2ALF

Autorom programu Airscout je Frank DL2ALF http://www.airscout.eu/

Zdrojom údajov o lietadlách sú webové stránky http://planefinder.net a http://www.flightradar24.com využívajúce majáky ADB-S.

Zdrojom údajov o teréne a nadmorskej výške je predvolene GLOBE, mali by ste však v nastaveniach programu prepnúť na údaje SRTM-3, ktoré zaberajú menej miesta na disku. Môžete si zvoliť SRTM1, čo je oveľa presnejšia satelitná databáza, ale musíme mať okolo 20 – 30 GB voľného miesta na disku.

Ako AirScout nastaviť?

V hlavnej ponuke programu choďte na Options a na karte General definujte oblasť, pre ktorú sa budú sťahovať údaje o lietadlách a údaje o nadmorských výškach. Potom kliknite na tlačidlo Apply. Na obrázku je príklad mojich nastavení (môžete nastaviť menšiu plochu).

Hlavné nastavenia AirScout-u
Hlavné nastavenia AirScout-u

Potom na karte SRTM3 vyberte položku ako na obrázku a kliknite na tlačidlo Apply.

Nastavenie SRTM3 v AirScout-e
Nastavenie SRTM3 v AirScout-e

Choďte na Download Data Files a v okne, ktoré sa objaví, kliknite na Štart – sťahovanie môže trvať dlho – pozor, veľké súbory !!!

Ďalšou vecou je zapnúť údaje o lietadlách na karte Planes – vyberte ich ako na obrázku a kliknite na tlačidlo Apply. Stojí tiež za to minimálne zvýšiť maximálnu nadmorskú výšku, v ktorej sa lietadlo berie do úvahy – existujú lety nad 12 000 m.

Nastavenie získavania letových dát a výber podľa letovej výšky
Nastavenie získavania letových dát a výber podľa letovej výšky

Po zapnutí zdrojov s lietadlami a stiahnutí máp s údajmi o nadmorskej výške si môžeme zvoliť podklad mapy, ktorý budeme mať viditeľný v programe na karte Map. Pre mňa predvolené – OpenStreetMap.

Typ mapy v AirScout-e
Typ mapy v AirScout-e

Teraz by sme mali starostlivo nastaviť svoje QTH. Nastavíme značku a lokátor v nastaveniach programu, ako je to znázornené na obrázku.

Nastavenie značky a lokátora
Nastavenie značky a lokátora

Nastavenia uložte a zatvorte okno možností.

Na mape v hlavnom okne (náš QTH) by sa mal objaviť červený kurzor. Priblížime, a nastavíme presnú polohu kurzora jeho potiahnutím na správne miesto – robím to pri priblížení = 15.

Pre výpočty sú veľmi dôležité QTH a výška antén nad zemou.

Presná poloha, výška a výška antény nad zemou
Presná poloha, výška a výška antény nad zemou

Tým sú nastavenia dokončené. Vyskúšať ich môžeme simuláciou v programe zadaním značky a lokátora stanice.

Tipy a ukážky AirScout

Najmä pre spojenia s QRB 600 – 850 km veľmi záleží na spresnení polohy napríklad podľa GPS alebo zo súradníc od danej stanice (QRZ.com a pod.). Podľa údajov 6-miestneho lokátora napríklad spojenie s HB9GT nevychádza, ale reálne sa jeho QTH v danom lokátore nachádza o 200m vyššie a QSO je možné. To spôsobuje „odkrytie“ horizontu. Niekoľko príkladov nižšie.

Vysvetlenie spojenia cez airplane scatter s OM8AND
Vysvetlenie spojenia cez airplane scatter s OM8AND
Vysvetlenie polí v programe AirScout
Vysvetlenie polí v programe AirScout
Lietadlá pre airplane scatter spojenie s HB9GT
Lietadlá pre airplane scatter spojenie s HB9GT
Viacero lietadiel v línii spojenia s HB9EFK
Viacero lietadiel v línii spojenia s HB9EFK
Airplane scatter línia spojenia s OM8AND
Airplane scatter línia spojenia s OM8AND
AirScout predikcia pre spojenie SO3Z - YU7ECD
AirScout predikcia pre spojenie SO3Z – YU7ECD
Airplane scatter predikcia spojenia SO3Z - YU7ACO
Airplane scatter predikcia spojenia SO3Z – YU7ACO

Tu je línia pre PA4EME – QSO možné iba s lietadlom vo výške mierne nad 12000 m:

Airplane scatter predikcia spojenia s PA4EME len pri lietadle nad 12000m
Airplane scatter predikcia spojenia s PA4EME len pri lietadle nad 12000m

Je tiež potrebné mať na pamäti, že vo vzdušnom priestore lietajú aj vojenské lietadlá, niekedy bez zapnutého transpondéra ADS-B. Letová výška vojenských lietadiel často presahuje 12 km – napríklad veľký dron RQ-4 lieta 15-16 km nad zemou, čo umožňuje dlhšiu komunikáciu cez airplane scatter. Stačí sa pozrieť na flightradar24 na RQ-4 lietajúci v Európe s kódom „FORTE10“. Existujú ale aj oveľa väčšie stroje, ako napríklad B-52, B1, KC-135 a ďalšie.

Andrzej SO3Z

Airscout – odbicia od samolotów

Pridaj komentár