O jednom krúžku

Syn ma vyprovokoval, aby som viedol rádiokrúžok na základnej škole. Ten, kto z vás niečo podobné skúšal robiť, vie aké sú v súčasnosti podmienky na krúžkovú činnosť. Napriek tomu sa mi podarilo krúžok rozbehnúť. Začali sme v primitívnych podmienkach. Miestna škola nemá v súčasnosti dielne pre technickú výchovu (hygienik ich zatvoril pre vysokú vlhkosť). Takže vďaka pochopeniu riaditeľky školy sme mohli začať v jednej triede. Na prvú schôdzku prišlo 13 detí, žiakov 6. a 7. ročníka, plus moja dcéra – štvrtáčka. Tu sme sa definitívne dohodli, že sa budeme schádzať každý týždeň v stredu o 17.00.
Kryštálka so škatuľkovým ladením Na druhú schôdzku si už deti mali priniesť “lámacie svorkovnice”. Prišlo ich už 15. Aby som ich a hlavne rodičov v súčasnej ekonomickej situácii neodradil, začali sme stavbou kryštálky s jednotranzistorovým zosilňovačom. Väčšinu súčiastok som vyhrabal zo svojich “vetešníckych” zásob. Tranzistory germániové GC520 a telefónne slúchadlá 50 ohm. Cievky si deti navinuli s rôznym úspechom na papierové trubičky, na ktorých boli pôvodne mikroténové vrecká v potravinách. Najväčším problémom bol otočný kondenzátor. Kde som mal zohnať 15 aspoň približne rovnakých otočákov. Spomenul som si na staré konštrukcie a odskúšal posuvný kondenzátor zo zápalkovej škatuľky. Milo ma prekvapilo, keď som zistil, že má maximálnu kapacitu asi 140 pF a minimálnu okolo 40 pF. Na takýto primitívny výrobok úplne perfektné parametre. A hlavne z dostupného materiálu. Čo sme použili? Jednu zápalkovú škatuľku, kúsok alobalu, dva asi 10 cm kúsky vodiča z telefónneho káblu, a ako dielektrikum širokú priesvitnú lepiacu pásku Chemafol. Úspech bol obrovský. Deti o pol siedmej nechcú odchádzať a sú zvedavé, čo budeme robiť ďalej.

Teraz ich zamestnávam trochu teóriou, ale iba v medziach ich chápania a znalostí, hlavne matematických. Samozrejme nebudeme sa iba venovať stavbe zariadení, na to by nám súčiastková základňa nestačila. Predvediem im rádioamatérske spojenia a naučia sa aj základy serióznej prevádzky na CB. Už ako by som počul niektoré hlasy: ” Na CB ich ideš učiť?!” Áno na CB, ale tak aby, sa za spôsob prevádzky nemuseli hanbiť ani pred skúsenými OM. Predsa len CB je dostupnejšie ako klasická amatérska prevádzka. Veď za cenu jednej M160-ky dnes zoženiete jednoduchú CB stanicu. Na prevádzku na amatérskych bandoch musia deti čakať aspoň 3 roky (do 15 rokov) a na CB budú môcť začať už teraz. Uvažujem o tom, že ak sa podarí zohnať dosť CB staníc, začali by sme s prevádzkou miestnej siete a možno aj výcvikom morze cez CB. Aby sme nezostali iba pri prevádzke, plánujem postaviť s nimi postupne zosilňovač s LM386, spätnoväzobný audión a prípadne aj priamozmiešavajúci RX na 80 m.

Apropó, nemáte niekto nepotrebné otočné kondenzátory s kapacitou okolo 100 pF? Na krátke vlny sa tie naše “škatuľky” nehodia. Pripájam dva obrázky z krúžku. Na prvom je časť detí a na druhom naša kryštálka so škatuľkovým ladením.

Miro OM3CKU
om3cku@centrum.sk

Pridaj komentár