Palstar AT-Auto tuner

Na anténny tuner sa kladú dosť náročné požiadavky – schopnosť transformovať impedanciu z nominálnej (50 ohm) na inú v širokom rozsahu frekvencií a impedancií záťaží. Okrem toho požadujeme minimálne straty, spoľahlivosť a jednoduché ovládanie. Manuálne tunere Palstar na vyššie výkony si získali obľubu predovšetkým v USA.

Väčšina automatických anténnych tunerov využíva systém prepínateľnej kapacity a indukčnosti relátkami. Prvý automatický anténny tuner Palstar AT-Auto však vychádza z koncepcie manuálneho tuneru, pričom roler a otočný kondenzátor natáčajú tiché motorčeky. Okrem tohto nevšedného riešenia konštruktéri zakomponovali do AT-Auto aj niekoľko iných zaujímavých vymožeností….


Palstar AT-Auto je dimenzovaný na výkon 1500W v rozsahu 1, 8 až 30 MHz. Podľa údajov výrobcu dokáže prispôsobiť impedanciu 1200 +/- j1200 ohm v rozsahu 1,8 až 18 MHz a 1000 +/- j1000 ohm v hornom segmente KV. Rozmery sú 14 x 32 x 40cm, váha 12kg.

Na prednom paneli dominuje klasický analógový dvojručičkový merací prístroj, ktorý slúži na meranie dopredného a odrazeného výkonu (pomer je 3000/600W alebo 300/60W). Má aj funkciu PEAK HOLD, ktorá umožní pridržanie nameraných hodnôt na dve sekundy. Podsvietenie meracieho prístroja sa dá zapnúť a vypnúť tlačidlom LAMP.

Napravo sa nachádza LCD displej, gombík na manuálne ladenie a tlačidlá AUTO/MANUAL a SELECT. Na dipleji za zobrazujú informácie o nastavení kondenzátora a rolera, stave naladenia a inštrukcií pre operátora.

Na rozdiel od iných automatických tunerov, kde prakticky za pár desatín sekundy tuner prispôsobí záťaž k transceiveru, AT-Auto vás po zakľúčovaní a odmeraní frekvencie požiada na dispeleji od odkľúčovanie. Následne elektronika prednastaví roler a kondenzátor na dané pásmo a požiada vás o opätovné zakľúčovanie, pri ktorom doladí tuner. Tieto nastavenia sa ukladajú do pamäte, čím sa budúce naladenie urýchľuje. Napríklad preladenie z 80 na 40m pásmo zaberie 11 sekúnd, zo 40 na 30m 4 sekundy, z 30 na 20m iba 3 sekundy. Samozrejme najdlhšie trvá preladenie zo 160 na 10m, a to celých 45 sekúnd. Tento spôsob ladenia (zvlášť pri veľkom výkone) má výhodu v tom, že sa neopaľujú kontakty relátiek prepínaním pod výkonom a tiež minimálne zberacie kontakty kondenzátora a rolera.

Tento proces sa dá však obísť spojením tuneru so zariadením cez CAT. Súčasťou dodávky je aj prepojovací kábel ku zariadenim ICOM. Prostredníctvom tohto prepojenia je informácia o frekvencii prenášaná do tuneru a elektronika aj bez zavysielania kontinuálne dolaďuje prispôsobovacie prvky. Kto dáva prednosť manuálnemu ladeniu, môže riadiacu elektroniku vypojiť stlačením tlačidla AUTO/MANUAL. Gombík manuálneho ladenia je len jeden, jeho zatlačením sa prepína ovládanie rolera a kondenzátora.

Zadný panel Palstar AT-Auto

Vnútro Palstar AT-Auto

Tlačidlo SELECT slúži na výber antény, symetrickej (cez zabudovaný balun 4:1) alebo asymetrickej. Ušetríte tak jeden prepínač dvoch antén.

Palstar AT-Auto v praktickom teste ukázal niekoľko slabín – nedokázal prispôsobiť nízku impedanciu (pod 12,5 ohm) na vyšších pásmach. V takom prípade sa dajú využiť transformačné vlastnosti koaxiálneho kábla, keď anténu s tunerom neprepojíme opakovačom impedancie, ale vhodne zvolenou dĺžkou koaxiálneho kábla, ktorá sa postará o tranformáciu impedancie. Rovnako na vyšších pásmach si tuner vyžiadal viac výkonu (cez 10W) na odmeranie frekvencie. Vzhľadom k dimenzácii tuneru to nemusí byť závažný problém.

Napriek širokým možnostiam je ovládanie AT-Auto vcelku jednoduché. V nasledujúcej sérii výrobca sľubuje ešte doplnenie o tlačidlo BYPASS, revíziu software a ďalšie prepojovacie káble aj k zariadeniam inej značky. Aktuálnu verziu software si môže každý stiahnuť z stránky www.palstar.com a cez dodávaný 9-pinový kábel nahrať do tuneru. Cena je AT-Auto je tesne pod 1200USD.

Pridaj komentár