Kongo 2002: Africké dobrodružstvo (prvá časť)

„Stratili ste rozum?“ To bola otázka, ktorú sme počuli nekonečne veľakrát keď sme povedali, že naša ďalšia expedícia v roku 2002 bude africká krajina, pre mnohých ľudí taká neznáma.

Republika Kongo má okolo 2 600 000 obyvateľov, z ktorých je väčšina sústredených na juhu krajiny pozdĺž železnice, ktorá spája Brazzaville (hlavné mesto) s pobrežným mestom Pointe Noire (významný prístav, kde sú sústredené cenné ropné polia- najväčšie bohatstvo krajiny). V roku 1960 získalo Kongo nezávislosť od Francúzska, a odvtedy, podobne ako veľa iných bývalych kolónií, má búrlivú históriu. Po oslobedení sa z koloniálnej nadvlády prišla k moci socialistická vláda a po nej Marxizmus-Leninizmus, ktorý vyhlásil republiku podporovanú Sovietskym Zväzom. Po niekoľkých prevratoch a páde Berlínskeho múru v deväťdesiatych rokoch sa adaptoval systém viacerých politických strán, no naďalej pretvávala na politickej scéne nestabilita. V roku 1997 po krátkej ale krvavej občianskej vojne, sa k moci dostal prezident Sassou-Nguesso. Odvtedy bojovali proti vláde rôzne veľké organizované skupiny. Výsledkom boli státisíce utečencov a zranených. Pre boje v hlavnom meste Brazzaville muselo opustiť svoje domovy viac ako 200 000 ľudí. Veľa z nich utieklo na východ do Demokratickej republiky Kongo (bývalý Zaire). Aj tam však pretvávala občianska vojna. Súčasná situácia je ešte stále dosť nelichotivá, ale badať už náznaky zlepšenia. V roku 1999 bolo medzi bojovými skupinami a vládou podpísané dočasné prímerie. Jediná železničná trať medzi Brazzaville a Pointe Noire bola v auguste 2000 znovu otvorená. V apríli 2001 sa v hlavnom meste konal verejný ceremoniál, pri ktorom sa zakopali zbrane do zeme na znak túžby obyvateľov po mieri. V marci 2002 sa konali celkom pokojné prezidentské voľby, v ktorých bol prezident Sassou-Nguesso zvolený 90% hlasov.

Zlepšenie politickej situácie nás presvedčilo urobiť spojenia z tejto krajiny, ktorá sa pre rádioamatérov stáva veľmi žiadanou. Samozrejme táto destinácia má veľa proti a len málo pre.

Proti:

    • Politická nestabilita a niekoľko súčasných krvavých občianskych vojen, aj keď zdá sa, že sa situácia zlapšuje.

 

  • Takmer neexistujúca infraštruktúra, čo sa týka prepravy aj ubytovania. Je dostupných niekoľko letov z Európy do hlavného mesta a odtiaľ do Pointe Noire. Ako som už spomínal, medzi týmito mestami je aj železničné spojenie, ktoré je však často preušované útokmi bojových skupín bojujúcimi na juhu a severe krajiny. Takže cestu vlakom veľmi nedoporučujem. Takisto tu nájdete len veľmi málo hotelov vďaka pretrvávajúcej neistote v krajine.

Pre:

    • V Kongu sa ešte neukutočnili žiadne dôležité rádioamatérske aktivity od roku 1997. To je aj dôvod prečo je Kongo na zozname 38 najžiadanejších DXCC krajín, publikovanom ARRL v septembri 2000. Je bezpochýb veľmi atraktívnou krajinou pre vysielanie na vysokej úrovni.

 

  • Berúc do úvahy tento fakt, sme sa rozhodli, že to bude naša ďalšia destinácia a začali sme na tom pracovať. Po množstve telefonátov a poslaných faxov sme sa dozvedeli všetky podmienky na zaobstaranie licenií a našli sme miesto, kde by sme umiestnili antény. Začali sme s prípravami na Dx-expedíciu a keď bolo všetko pripravené, rozhodli sme sa to zvrejniť. Pravdou je, že veľa ľudí verilo v náš projekt, takže sme neočakávali žiadne problémy a verili sme že dosiahneme svoje ciele.

    Ciele boli:
    -dať novú krajinu maximálnemu počtu rozličných staníc
    -pracovať s maximálnym počtom staníc

Aby sme dosiahli tieto ciele, nainštalovali sme dve kompletné stanice ktoré by mali pracovať čo možno najviac hodín. Prvá stanica (vysoko výkonná) obsahovala: Yaesu FT-900 AT; beam Cushcraft MA5B na 10, 12, 15, 17 a 20m; zosilovač Ameritron AL-811 (800 wattov); spínaný zdroj a laptop.
Druhá stanica (nízko výkonná ) obsahovala: Icom IC706 MKII G; beam Hy-Gain TH3 Jr na 10, 15 a 20m; Kam Kantronics pre RTTY; Timewave 599ZX DSP filter, spínaný zdroj; laptop; vlastnoručne vyrobený beam pre 50 Mhz; drôtené dipóly na 40 a 80m.
K dispozícii sme mali aj sto metrov koaxiálneho drôtu, anténny stožiar, laná, kotvy a všetko ostatné potrebné náradie na inštaláciu staníc. Pre dvoch to bolo viac ako 145 kg materiálu.

Zrnká pochybností

Všetko už bolo pripravené na náš odchod a vedeli sme, že politická situácia sa zlepšuje, čomu nasvedčovala oslava prezidentských volieb koncom marca 2002. Ale stala sa istá udalosť, ktorá mohla zapríčiniť zrušenie našej operácie. Len dva týždne po voľbách a menej ako mesiac pred našim odchodom, skupina rebelov zvaný Ninjovia prepadli vlak. Bol to prvý väčší útok odkedy bola podpísaná mierova dohoda v roku 1999. Armáda odpovedala krátkou ale zdrvujúcou operáciou na juhu Brazzaville. Táto situácia v nás vyvolala dosť veľké pochybnosti o bezpečnosti našej operácie. Zavolali sme na našu španielsku ambasádu v Kinshasha (Demokratická republika Kongo) a pri dlhom a príjemnom rozhovore nám povedali, že sa nič vážne nedeje. Ale odporúčili nám ostať v meste a v noci nevychádzať z hotela, čo sme samozrejme rešpektovali.

Zdalo sa, že tá udalosť bola len jednorázová záležitosť, takže sme sa rozhodli pokračovať s plánom. Pravdou je, že kým sme boli v krajine, netušili sme čo sa deje. Počas nášho pobytu tam bol nedostatok benzínu a jedla, ktoré mali prichádzať z Pointe Noire. Keď sme sa opýtali na dôvod, povedali nám že je to kôli problémom so železničnou traťou, hoci bol tento problém už vyriešený pred našim odchodom. Tiež sme videli na uliciach veľa vojakov a sťahovanie ľudí, ale mysleli sme si, že práve v tých dňoch sa budú konať parlamentné voľby. O skutočných udalostiach sme nevedeli, kým sme sa nevrátili do Španielska. Rebeli znovu prerušili železnicu, čo bolo príčinou nedostatku zásobovania, a priblížili sa k hraniciam mesta. A čo bolo ešte horšie, dva týždne po našom návrate napadli letisko v Brazzaville. Výsledkom bolo takmer sto obetí, vrátane civilného obyvateľstva. Mali sme skutočne šťastie, že sme sa vrátili domov bezpečne. Ale vráťme sa k nášmu príbehu.

Cestu sme začali 16. mája. Lietadlom sme sa dopravili z Barcelony do Paríža a odtiaľ do Brazzaville, hlavného mesta Konga.

Koniec prvej časti, pokračovanie tohto zaujímavého príbehu uverejníme zajtra.

Pridaj komentár