Vážení priatelia, členovia Slovenského zväzu rádioamatérov!
Dovolil som si do rubriky DISKUSIA zaslať tento text – text môjho podnetu, ktorý som v týchto dňoch odoslal Prezídiu SZR. V podnete navrhujem zvolať mimoriadny zjazd SZR, ktorý ako jediný môže napraviť niektoré nedostatky v našej rádioamatérskej organizácii.
Považujte, prosím, tento text za informáciu pre každého z vás, kto si tento príspevok prečíta. Som si plne vedomý, že s mojím názorom sa niektorí členovia nemusia stotožniť – napokon, ani to nemôžem od každého žiadať.
Napriek tomu prosím každého, kto si tento príspevok prečíta, aby zvážil jeho obsah a pokúsil sa hľadať účelné a účinné riešenia načrtnutých problémov s cieľom skvalitniť základné dokumenty SZR a dosiahnuť pozitívny vplyv na fungovanie organizácie, ktorej sme členmi.
Zároveň si dovoľujem požiadať všetkých, ktorí často premýšľali o potrebnosti, účele, činnosti, prednostiach a nedostatkoch našej organizácie, aby svoje myšlienky, nápady, podnety a návrhy napísali a zaslali Prezídiu Slovenského zväzu rádioamatérov, ktoré určite prejaví ochotu zaoberať sa názormi členov a riešiť naznačené problémy, nápady a návrhy s pozitívnym prístupom.
Skvalitnenie činnosti a fungovania SZR je hlavnou úlohou Prezídia – v opačnom prípade to stráca zmysel.
Ospravedlňujem sa, že text tohto príspevku je trochu dlhší, než je v našich krajoch zvykom…
TEXT PODNETU:

Stanovy Slovenského zväzu rádioamatérov, ako aj Organizačný poriadok SZR, ktoré vznikli na základe mne bližšie neznámeho návrhu neznámeho subjektu, doznali na 5. zjazde SZR v roku 2002 niektoré nezanedbateľné zmeny, o ktorých členstvo pravdepodobne nemalo možnosť diskutovať, keďže ich nepoznalo. Znenie Stanov a ich zmeny boli už tradične jednohlasne schválené. Táto obyčaj pretrváva, predpokladám, z minulosti.
Základným dôvodom môjho návrhu na zvolanie mimoriadneho zjazdu SZR je fakt, že 5. zjazd nijakým spôsobom nenapravil bezprecedentný stav ohľadom nemožnosti realizácie akejkoľvek revíznej činnosti. Nebol Prezídiom na zjazde predložený, ani zjazdom schválený Štatút Revíznej komisie SZR, ktorý do tej doby, v rozpore so Stanovami SZR, neexistoval, neexistuje dodnes a nemôže existovať ani v rokoch nasledujúcich až do konania 6. zjazdu SZR v roku 2006!
Za túto skutočnosť zodpovedá jednoznačne predchádzajúce Prezídium SZR a napokon aj delegáti 5. zjazdu, ktorí tak závažný nedostatok, napriek existencii nelegálneho nakladania s majetkom SZR, okamžite nenapravili sformulovaním a schválením Štatútu Revíznej komisie SZR.
Nik iný, ako ZJAZD, nemôže Štatút Revíznej komisie schváliť, nik iný, ako zjazd, nemôže ZRUŠIŤ uznesenie 5. zjazdu o tom, že návrh štatútu má byť predložený až na 6. zjazde, nik iný nemôže Revíznej komisii uložiť spôsob, akým má alebo môže svoju činnosť vykonávať; najmä to nemôže urobiť Prezídium SZR, ktoré má byť v zmysle Organizačného poriadku SZR pri svojej činnosti kontrolované Revíznou komisiou SZR. Revízna komisia je zodpovedná iba ZJAZDU SZR!
Za existujúceho stavu nemajú členovia SZR žiadnu záruku, že s ich majetkom nebude opäť BEZTRESTNE nakladané nelegálnym spôsobom, a to odhliadnuc od čiastkových personálnych zmien v Prezídiu a zamestnaneckom zostave.
IBA na mimoriadnom zjazde SZR by bolo možné tiež spresniť, opraviť, doplniť či vypustiť niektoré formulácie jednohlasne schválených Stanov SZR, ktoré obsahujú niektoré mimoriadne vážne nedostatky.
Navrhujem predložiť Mimoriadnemu zjazdu SZR tiež návrh na úpravu Stanov SZR a Organizačného poriadku SZR, najmä v nasledujúcich okruhoch:

K Stanovám SZR:
-
Sformulovať v stručnosti a objasniť vzťah SZR k ZTŠC, postavenie obidvoch subjektov navzájom, ekonomické vzťahy a závislosti alebo závislosti v iných oblastiach a zásady, ktoré z toho vyplývajú. Väčšina členstva nepozná podstatu týchto vzťahov a nemá preto možnosť ich ovplyvniť.
-
Obdobne v stručnosti charakterizovať v Stanovách vzťah k IARU.
-
Upraviť formuláciu o tom, že SZR „zastupuje slovenských rádioamatérov“. Reálne môže zastupovať IBA členov SZR, nikoho iného, keďže SZR k tomu ostatní slovenskí rádioamatéri nesplnomocnili.
-
Konštatovanie, že „SZR zabezpečuje medzinárodnú QSL službu“ je pravdivé IBA SČASTI. Nečlenom SZR naša organizácia ODMIETA prevziať QSL na odoslanie. Zjazd by mal túto oblasť upraviť demokratickejšie, umožniť odosielanie aj nečlenom SZR za predpokladu, že uhradia istý príspevok na činnosť QSL služby. Inak SZR de facto vydiera nečlenov, aby sa stali členmi SZR, ak chcú realizovať svoje záujmy normálnym a zvyčajným spôsobom. Do pozornosti možno dať príklad z Českej republiky, kde to funguje, a okrem toho je napr. odosielanie QSL lístkov pre rádioamatérov nad 70 rokov veku bezplatné, bez ohľadu na to, či sú alebo nie sú členmi hociktorých rádioamatérskych organizácií.
-
Automatické získavanie titulu „čestný prezident“ alebo „čestný viceprezident“ bez schválenia hlasovaním na zjazde, iba „za výsluhu rokov“ (bez toho, že by sa upierali zásluhy za pozitívne výsledky výkonu funkcie), sa zdá byť úsmevné, ak vyhlásenie obyčajného člena za „čestného člena SZR“ musí schváliť zjazd.
-
Do Stanov SZR je nevyhnutné, okrem širokých povinností člena SZR a jeho práv, precízne sformulovať aj POVINNOSTI prezidenta SZR, viceprezidentov SZR, Prezídia SZR a tiež sekretára SZR. Doterajšie Stanovy ŽIADNE POVINNOSTI týchto subjektov NEPOZNAJÚ! Z toho dôvodu vlastne NIE JE nijakým spôsobom zabezpečená aj realizácia PRÁV ČLENA SZR! Zo významu slova „odporúčanie“ vyplýva, že adresát môže alebo nemusí odporúčanie aplikovať, určitú skutočnosť akceptovať. Stanovy ukladajú povinnosť plniť odporúčania IARU…
-
Ustanovenie o rádio kluboch SZR doznalo v porovnaní s predchádzajúcim znením stanov významné zmeny. Navrhovateľ súčasných Stanov SZR na jednej strane nechce s rádio klubmi mať „nič spoločné“ (najmä nie po ekonomickej stránke), iba ich Prezídium „eviduje“ (t. j. má ich zapísané v zozname…hi), na druhej strane však takmer výlučne členovia rádio klubov vykonávajú tú činnosť, na ktorú má Prezídium k dispozícii rôzne dotácie a viacmiliónový majetok… Možno by bolo vhodné zvážiť isté rázne úpravy… Keď sa však rádio klub chce nechať zapísať do onoho zoznamu, musí tzv. „požiadať o registráciu“, z ktorej mu ale žiadne práva, a už vôbec nie výhody alebo azda koruny, neplynú. Ten tzv. „organizačný článok“ nepotrebuje ani korunu, o paketovej sieti nechce SZR nič vedieť (az na tie vyradené Nokie), nody a BBS existujú zo súkromných peňazí ich sysopov za občasného, nie bohvieakého, príspevku niekoľkých užívateľov.
-
Mimoriadne závažným nedostatkom Stanov SZR je zmena čl. VIII, kde v pasáži o zániku SZR bola ÚMYSELNE vypustená dispozícia ohľadne zvyšku majetku SZR po vyrovnaní záväzkov. Je TRESTUHODNÉ, že sa táto dispozícia „zamietla pod stôl“. KOMU TO VYHOVUJE? KTO SI TENTO MAJETOK PRIVLASTNÍ, ak by k takej situácii došlo? Kto to z delegátov 5. zjazdu vie? „Presunú“ sa milióny opäť do cudzích rúk, do neznáma, do cudzích alebo fiktívnych s. r. o.? Prečo k takému zahmleniu došlo? V Stanovách to musí byť jasne. Ak je SZR záujmovým združením občanov s individuálnym členstvom, potom majetok patrí všetkým členom a mal by byť, zjazdom určeným spôsobom, rozdelený.
-
Do ustanovenia čl. VII Stanov o revíznej činnosti je nevyhnutné vložiť okrem pojmu „revízia hospodárenia“ aj ďalšiu formuláciu, ktorá sa dostala mimo Stanovy, totižto aj: „dohliadanie na súlad činnosti Prezídia SZR so Stanovami SZR a uzneseniami Zjazdu SZR“. Za tento dohľad Revízna komisia SZR zodpovedá iba Zjazdu.

K Organizačnému poriadku SZR:
-
K bodu 1 – Zjazd – doplniť, ako konkrétne, akým spôsobom budú členovia vyrozumení o konaní Zjazdu „písomne“, okrem toho, že oznam bude obsiahnutý vo vysielaní OM9HQ a možno aj v Rádiožurnále, ktorý odoberá istá neurčená časť členov SZR.
-
K bodu 1.2 – je potrebné prehodnotiť, prečo sú ZVÝHODNENÉ rádio kluby pri vysielaní delegátov na zjazd v porovnaní s riadnymi členmi SZR, ktorí členmi rádio klubov nie sú! Ak traja členovia trojčlenného rádio klubu majú právo vyslať na zjazd 1 delegáta, čím je odôvodnená DISKRIMINÁCIA nečlenov rádio klubov, ktorých musí byť na vyslanie 1 delegáta na hárku podpísaných desať? Prečo nie rovnako? Je to nedemokratické.
-
K 1.3 – Podľa tohto bodu sekretár vyhotovuje zápisnicu z rokovania zjazdu, iba na ňom záleží, čo do zápisnice uvedie a o čom pomlčí. Organizačný poriadok nijakým spôsobom nezabezpečuje kontrolu správnosti jej obsahu. Z toho dôvodu je nevyhnutné org. poriadok doplniť o „overovateľov zápisnice z rokovania Zjazdu“, bez podpisu ktorých nemôže byť zápisnica záväzným dokumentom Zjazdu.
-
K 1.5 – do vymenovania právomocí Zjazdu je nevyhnutné doplniť aj „právo prerokovať, schvaľovať a meniť Štatút Revíznej komisie SZR“.
-
K 1.9.2 – Postup volieb – zrušiť nedemokratické a samolúbe ustanovenie o tom, že ak je iba 1 kandidát na prezidenta SZR, alebo na viceprezidentov SZR, netreba o návrhu ani hlasovať a osoba sa vyhlási za automaticky zvolenú. JE TO IBA VÝSMECH PRÁVU ČLENOV VOLIŤ ČELNÝCH FUNKCIONÁROV SZR, ČLENOM SA TÝM TOTO PRÁVO PRIAM ODOPIERA. Je to iba obava z toho, že výsledok hlasovania by mohol byť aj opačný. Stanovy sú v tom priam kontraverzné. Hlasovať treba vždy, ak má byť ktosi do takých funkcií ZVOLENÝ! (nie „samovymenovaný“)
-
K bodu 3 – Prezídium SZR – Je nevyhnutné aj v Organizačnom poriadku vymedziť precízne všetky významné povinnosti Prezídia SZR a jeho funkcionárov, ktoré v základných dokumentoch chýbajú. Ustanovenie o delegovaní „niektorých“ právomocí Prezídia sekretárovi je ničnehovoriace, umožňuje hocijaký výklad a napomáha možné neodôvodnené zbavovanie sa zodpovednosti Prezídia SZR na jednej strane a možné zneužívanie a rozširovanie kompetencie zamestnanca SZR na strane druhej.
-
Uvážiť a precizovať, či má mať sekretár SZR hospodárske právomoci. Ak áno, určiť ich maximálny rozsah, ktorý by mal byť čo najmenší, bez možnosti jeho prekročenia. Keďže skúsenosť členov SZR z nedávneho obdobia obsahuje aj fakty o nelegálnej manipulácii s miliónovými čiastkami z majetku SZR, je nevyhnutné vytvoriť účinné zábrany možnému opakovaniu situácie. Súčasné základné dokumenty SZR také zábrany NEPOSKYTUJÚ. V tejto súvislosti bude nevyhnutné vytvoriť a určiť presné pravidlá týkajúce sa podpisového práva funkcionárov Prezídia SZR, vrátane otázok zverených sekretárovi SZR pri hocijakých dispozíciách s financiami a majetkom SZR. Rovnako treba realizovať potrebné opatrenia týkajúce sa hmotnej zodpovednosti funkcionárov a zamestnancov SZR. Ktoré eventualne opatrenia prijme zjazd a na ktoré splnomocní Prezídium SZR, o tom musí rozhodnúť Zjazd sám.
Toľko k obsahu môjho podnetu Prezídiu SZR na zvolanie Mimoriadneho zjazdu SZR, o dôvodoch tohto podnetu a s načrtnutím problematických okruhov otázok dotýkajúcich sa Stanov a Organizačného poriadku.
Ešte raz sa ospravedlňujem za značný rozsah. Stručnejšie sa mi to nepodarilo zvládnuť.
73!
Miloš, OM3AA